Tuesday, September 28, 2010

Beraya Berkumpulan


Memang seronok kalau dapat pergi beraya beramai2. Riuh-rendah rumah tu bila kena serbu dek 4 buah keluarga sekali gus....

Pada hari raya ke-9 (hari Sabtu, 18-09-2010), kami telah beraya beramai2 ke rumah kawan2 hubby. Pada malam tersebut memang ada jemputan ke rumah terbuka di taman ni juga. Sekitar jam 8:00 malam, hubby dapat panggilan daripada kawannya yang mengajak berhari raya beramai2.

Jam 8:40 malam, kami bermula dengan mengunjungi rumah Ina / Razman di Selayang 13 - jiran setaman. Juadah yang dihidangkan amat menyelerakan. Saya sekadar menjamah ubikayu + sambal ikan bilis. Adik pulak sibuk makan lempeng.

Rumah kedua yang kami kunjungi ialah rumah Cik Din / Kak Lin di Taman MIEL. Masa kat sini, kami berkumpul bersama 3 buah keluarga yang lain. Kak Lin sibuk melayan tetamu yang ramai hadir pada waktu tu. Macam2 juadah yang disediakan tapi saya sekadar menjamah kuih2 saja sebab selepas ini akan banyak lagi rumah2 yang akan kami kunjungi.

Kemudian kami bergerak pulak ke rumah saya...hehehe. Disebabkan perancangan di saat2 akhir, tak dapatlah saya menyediakan juadah lain selain daripada kuih2 raya yang ada.

Situasi beraya di rumah saya....sempoi jer!


Selepas itu kumpulan kami bergerak pula ke Taman Kota Masai, ke rumah Sam / Zakiah di Jalan Bachang. Wah...mereka dah sediakan Sup Tulang!!!!

 Ini di rumah Sam / Zakiah...


Rumah seterusnya ialah rumah Zamri / Salbiah di Taman Bukit Dahlia. Sama juga macam di rumah kami, ringkas sahaja. Sekadar kuih2 raya. Alhamdulillah...! Masa tu dah sekitar jam 11:30 malam.

 Gaya tersendiri beraya di rumah Zamri / Salbiah...

Rumah ke-6 pulak ialah rumah Bob (sorry... tak ada gambar pulak...!).

Rumah ke-7 ialah rumah Mursyid. Masa ni, orang rumah dan anak2 Bob tak ikut sama sebab mereka dah beraya ke sana sebelum ini. Bob ikut sama sebab nak tunjukkan jalan. Rumah Mursyid ialah di Jalan Rimba XX (tak ingat Rimba berapa...). Masa tu anaknya yang kecik sekali tu (lebih kurang 2 bulan) dah tidur tapi disebabkan anak2 kami yang riuh-rendah, terjaga terus si kecik tu. 


Rumah ke-8 dan terakhir untuk malam tu (sebenarnya dah pagi Ahad dah wak tu...) ialah rumah Razak aka Ajak. Rumah Ajak berdepan dengan rumah Mursyid. Kebetulan masa kami sampai di rumah Mursyid tu, Ajak masih melayan kawan2nya yang datang bertandang. Jadinya kami ni tidaklah dikira "mengganggu ketenteraman"...hehehe.

Cantik rumah Ajak dengan deko yang simple. Orang rumah Ajak, Sue, sedang berbadan dua. Moga2 dipermudahkan segalanya...

Tamatlah sudah cerita beraya sakan kami. Bila sampai kat rumah, tengok jam dah menunjukkan jam 2:00 pagi. Ya Allah...tak pernah2 saya beraya selama 2 hari macam ni! Sekali jalan habis 8 buah rumah!


No comments: