Wednesday, August 14, 2019

10 Zulhijjah 1440H - Hari Raya Aidil Adha Dan Ibadah Qurban

Ahhamdulillah. Raya kali ini kami dapat berkumpul semua. Raya Aidil Fitri aritu, Abang Yang ada final exam pada petang hari raya pertama. Raya haji ni baju Melayu tak sedondon. Pakai je apa yang muat. Hahahaa....

Abang Yang pakai baju raya 2018, ABang Ngah pakai baju raya 2017, manakala Adik dan MyKanda pakai baju raya tahun 2019. Abang Yang tu pun pakai baju Abang Ngah punya. Mereka berdua tu sama saiz bajunya.

Selesai solat sunat hari raya, kami ke Surau Nur Iman (SNI) pulak untuk sama2 menjalankan ibadah qurban. Tahun ni kami masuk dua nama. Pertama kali kami menyertai ibadah qurban di SNI. Alhamdulillah. Dapat pengalaman baru dan belajar cara2 untuk mengendalikan majlis yang melibat pengorbanan sebanyak 15 ekor lembu + kambing.
 Kami dalam kumpulan lembu ke-10
 Proses menumbangkan lembu sebelum sembelihan...
Alhamdulillah. Walaupun sebanyak 15 ekor lembu dan kambing yang diqurbankan, proses penyembelihan, melapah, menimbang dan membahagikan berjalan sangat lancar. Setiap ekor binatang sembelihan, ada ketua Adam dan Hawanya. Mereka yang memastikan semua proses berjalan lancar. Dalam pada masing2 leka dengan proses melapah, memotong, meninbang dan membahagikan daging qurban, ada Team Dapur yang menyediakan makanan tengah hari. Kami makan dalam dulang tengah hari tu. 

Bahagian qurban untuk penama2 dimasukkan ke dalam bekas khas. Kami masuk 2 nama, jadi dapat dua bekas. Setiap penama dapat 4kg daging dan 2kg tulang. Bahagian dalaman juga dibahagikan kepada 7 bahagian. Alhamdulillah...
 Kugenggam jantungnya...
Petugas2 dalam kumpulan kami - Kumpulan 10 - yang diketuai oleh KakHajjah Mardiyah (Dee). Saya ditugaskan untuk membahagikan bahgian dalaman qurban.

No comments: