Monday, April 1, 2013

Majlis Pernikahan Dan Perkahwinan Mak Su - 1


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lama dah bercuti dari berblog. Harap2 masih ada yang sudi menjenguk ke sini. In shaa Allah...


Sekadar nak mengupdate cerita majlis pernikahan dan perkahwinan adik bongsu saya. Daripada 8 orang adik-beradik, kami berdua aje yang perrempuan....Mak Su dan saya. Alhamdulillah...selesai sudah majlis Mak Su. Walaupun saya tidak dapat menymbangkan tenaga seawal persediaan majlis tapi alhamdulillah saya dapat menghadirkan diri lebih awal di kampung. Saya balik ke kampung dengan menaiki bas bersama dengan Adik pada malam Selasa sebelum cuti sekolah bermula. 

Pada mulanya, saya nak balik sorang diri aje. Adik tinggal dengan hubby dan Abang Ngah. Tapi ada masalah pengurusan Adik untuk ke sekolah. Hubby dah tentu pergi kerja dan Abang Ngah pula sekolah pagi. Tak kan le Adik nak tinggal sorang2 kat rumah...kan? Kepada Adik, saya katakan yang dia akan tinggal...dan saya akan balik sorang ke kampung. Mulalah dia susah hati. Susah hati macam mana dia nak pergi mengaji, nak ke sekolah agama, nak ke sekolah kebangsaan, makan minum dia macam mana....dan macam2 lagi persoalan yang dia ajukan kepada hubby dan saya. 

Kepada Adik saya katakan macam ni : "Masa abah nak pergi kerja, abah akan hantar Adik terus ke sekolah agama. Bawa sekali beg, pakaian seragam dan kasut sekolah kebangsaan ke sekolah agama (sekolah agama Adik berkasut putih dan berkasut hitam di sekolah kebangsaan sebab dia Pengawas Perpustakaan). Nanti abah bagi duit belanja sekolah agamadan kebangsaan sekali. Lepas tu, dari sekolah agama minta van hantar terus ke sekolah kebangsaan. Sampai di sekolah, salin baju di surau. baju sekolah agama tu Adik lipat dan masukkankan ke dalam beg sekolah agama. Kasut pulak Adik masukkan dalam beg plastik. Simpan elok2...jangan sampai hilang. Lepas tu baru pergi kantin untuk makan". 

Lepas Adik mendengar arahan2 tersebut, banyak persoalan yang dia timbulkan. Diantaranya :
Macam mana Adik nak bawak baju sekolah kebangsaan ke sekolah agama? Nanti kedut2...
Boleh ke Adik bawak ke sekolah agama? Nanti ustazah marah...
Nak sangkut baju sekolah kebangsaan tu kat mana? Kat tingkap kelas ke?
Boleh ke Adik salin baju dalam surau sekolah kebangsaan? Ada cikgu dalam tu...
Adik kena bawak banyak beg ke (beg buku, beg baju dan beg kasut)?

Dan macam2 lagi soalan yang dia ajukan...! Punya lah dia susah hati nak kena tinggal...! Akhirnya kami balik berdua. Naik bas dari Larkin Sentral jam 9:30 malam. Dalam perjalanan, bas tu berhenti di Taman Tun Aminah dan Sri Putri untuk mengambil penumpang sebelum meneruskan perjalanan. Berhenti rehat di Yong Peng Utara selama 30 minit. Lepas tu berhenti sekajap di R&R Rawang. Sepanjang perjalanan, Adik sedap je tidur. Saya pulak sekadar tidur2 ayam...tak lena. Kejap2 jenguk kat tepi highway tu...nak tengok papantanda. Akhirnya kami sampai di pekan Chemor jam 5:45 pagi. Kami dijemput oleh Mak Su.

Akan bersambung di episod yang seterusnya....


No comments: