Friday, October 16, 2009

Diari Raya - Temanku


Inilah "teman" saya yang menemankan saya memasak waktu awal pagi hari Rabu lepas. Waktu dah 3:30 pagi. Masa tu saya macam tak boleh nak lelap. So saya pun turun ke bawah dan pegang pengukus, loyang dan bahan2 untuk buat Kek Cokelat Kukus Lembab. Resepi kali ini saya dapat dari SIL saya masa balik raya ari tu. Memang lembab!!! Tapi jangan terlebih kukus pulak. Pertama kali saya mencuba, saya ikut 100% resepi dia tapi kek tu naik tinggi. Rasanya sebab dah gunakan tepung naik sendiri, tambah lagi dengan soda bikarbonat dan baking powder. Itu yang naik tinggi, lebih tinggi dari loyang. Masa tu saya kukus dalam masa 1 jam, jadi hasilnya tak berapa nak lembab. Kali ke-2 pulak, saya tak tambah soda dan baking powder tapi kukus dalam 45 minit. Hasilnya....bolehlah!!!! Bawahnya memang lembab tapi bahagian atas macam dah "kembang" gak. Dan kali ke-3, pagi Rabu lepas, saya puashati 100%!!! Saya kukus selama 35 minit, tanpa soda dan baking powder. Apa kaitan serangga di atas dengan cerita Kek Cokelat Kukus Lembab saya?? Ooooo...masa saya masak untuk kali ke-3 tu, serangga tu merayap2 kat ruang tamu tu. Saya pun ambik kamera dan terus snap. Mula2 tu dari jauh je, takut kot2 serangga tu mengejar saya. Lepas tu dekat sikit, dekat lagi...dan dekat lagi! Bila saya halakan kamera kearahnya, serangga tu mendiamkan diri je. Siap posing dengan kaki melunjur lagiii...!!! Lepas tu tak tau ke mana dia pergi....

No comments: