Wednesday, June 19, 2019

Ziarah Raya 3 Syawal 1440H - Siri 2

 Masih lagi di 3 Syawal 1440H. Hari Raya ketiga. Hari Jumaat.

Sebelah petang, kami berkunjung pula ke rumah adik saya yang ke-2. Di Taman Maamur, Sg Siput. Kami pergi ikut jalan belakang. Melalui Kg Ulu Kuang hingga ke Kg Jaya Setia. Tiba di simpang tiga menuju ke Jalong, kami belok ke kiri menghala ke Sg Siput. Ikut jalan kampung tak jammed.

Hidangan istimewa dia setiap kali raya ialah sup tulang. MyKanda tak boleh makan daging merah selain daripada daging kambing. So semalam dah buat "special request" untuk dapatkan sup kambing. 
AbangYang pandai makan sup gear-box ni. Disedutnya segala benda dalam tulang tu. MakYang dia dok perhatikan aje dia menyedut.
Alhamdulillah. Adik-beradik yang lain pun turut sama hadir. Penuh rumah dia dengan adik-beradik dan anak-anak sedaranya. Kami balik dalam pukul 6:30 petang. Masa tu memang jammed teruk hingga ke pekan Sg Siput. Jadinya kami mengambil jalan pintas. Alhamdulillah. Selamat daripada kesesakan lalulintas.

Selepas Maghrib, kami bergerak pula ke rumah adik saya yang ke-4. Nasib baik rumahnya dekat je. Adoiiii...lupa pulak apa menunya malam tu. Laksa ke? Ehhh...bukan! Bihun dan mee sup rasanya. 

Ok. Selesai ziarah ahli-ahli keluarga terdekat. Esok pagi dah nak gerak balik ke Johor. Kena gerak awal pagi untuk mengelakkan kesesekan di lebuhraya. 

Jom balik. Kemas kain baju pulak...

No comments: