Saturday, June 15, 2019

1 Syawal 1440H / 2019M


1 Syawal 1440H | 5hb Jun 2019 | Rabu

Jam 4:00 pagi dag terjaga. Mungkin sebab dah menjadi kebiasaan di sepanajng bulan Ramadhan. Tapi disebabkan kena ABC di saat-saat akhir Ramadhan, maka jam 5:00 pagi barulah saya bangun.

Pagi  Aidil Fitri yang sedikit suram. Suram dek cuaca yang hujan di awal pagi. Suram dek rasa sebak di hati bila teringatkan arwah emak dan arwah abah, bila teringatkan AbangYang yang tak dapat bersama-sama di pagi 1 Syawal. AbangYang ada final exam petang nanti - dari jam 2:00 petang hingga jam 5:00 petang. Duduk sorang-sorang dalam bilik, menitis juga airmata. Sepatutnya tahun ni giliran berhari raya di Chemor. Tapi bila ditimbang-tara, kami menukar arah dari Chemor ke Muar. Beraya berama keluarga MyKanda dulu. Petang atau awal malam nanti baru bergerak balik ke Chemor.

AbangYang dah beli tiket ETS sebenarnya. Examnya habis jam 5:00 petang, tiket dia jam 9:00 malam ke Ipoh. Kami cuba untuk sampai ke Ipoh pada masa yang sama AbangYang sampai. Jadinya boleh la kami terus jemput dia di stesen KTM Ipoh.

Tapi plan juga berubah. Dalam perjalan balik ke Chemor nanti, AbangNgah akan singgah di Sunway untuk ambil dia. Tiket ETS tu kalau dia tak dapat jual, kira burn ajelah.
Pagi Syawal, kami mengenakan busana raya tahun-tahun yang lepas aje. Baju Melayu tahun lepas punya. Raya di Muar juga. Baju kurung pula tahun 2016 di Muar dan tahun 2017 di Chemor. Baju raya tahun ni ada tapi tunggu cukup korum baru nak pakai.

Pagi ni kami beraya ke rumah MakLah - kakak emak, rumah Kak Fatimah / Abang Usop - sepupu  MyKanda dan rumah Wak Peah - isteri arwah abang abah. Singgah rumah Wak Lan - abang abah - dia tak ada di rumah. Mungkin ke rumah anaknya.
Baju Melayu maroon ni raya tahun 2017 punya dan baju kurung kami pulak raya tahun 2015 punya.

Selepas solat Jumaat, barulah adik-beradik yang lain datang berkumpul di rumah emak abah.  Busana kami juga dari raya-raya yang lepas juga. Memang setiap kali raya macm ni. Selepas Zohor barulah kami adik-beradik berkumpul. BErsalam-salam dan bermaaf-maafan. Lepas tu kami akan menziarahi emak-emak dan bapa-bapa saudara sebelah emak dan abah. Ok...petang ni kami menuju ke rumah Wak Amat dulu - abang emak. Wak Amat dah sangat uzur. Daya ingatan dan daya penglihatannya dah sangat-sangat kurang.

Dari rumah Wak Amat, saya sekeluarga terus balik ke rumah. Adik-beradik yang lain ke rumah emak-emak dan bapa-bapa saudara yang lain. Kami dah pergi pagi tadi. Kami balik untuk berkemas pula. MyKanda kata nak bergerak selepas Maghrib. 

2 comments:

Tengku Sofia said...

Selamat Hari Raya!

Azita Zain said...

Tengku Sofia : Selamat Hari Raya kembali...