Tuesday, June 11, 2019

1 Syawal 1440H - Perjalanan Balik Ke Chemor

Raya pertama di kampung MyKanda, kami sempat kunjung ziarah ke rumah Mak Lah, Kak Fatim, Wak Amat dan Wak Peah.

Pagi 1 Syawal, kami ke rumah MakLah dulu. MakLah ialah kakak emak. MakLah sekarang tinggal bersama anak perempuannya, Mala. MakLah sangat2 uzur. Terbaring je dah. Kakinya bengkok, tak boleh diluruskan dah. Jari jemari tangannya juga tak boleh diluruskan dah. Dah bawa jumpa physiotherapher tapi tak boleh nak buat apa2 dah. Dengan MakLah, kami boleh bergurau senda. Dulu kami suka mengusik MakLah ni. Setiap kali ajak datang ke Pasir Gudang, jawapannya mesti, "Esok". :) 

Selepas ke rumah MakLah, kami singgah ke rumah Wak Lan, satu2nya abang abah yang masih ada. Abah ialah anak bongsu. Sama dengan emak, anak bongsu juga. Tapi WakLan tak ada di rumah. Mungkin dia ke rumah anaknya. Sejak arwah MakNab tak ada, WakLan tinggal sendirian saja. Siang2 dia duduk di rumahnya, malam2 dia bermalam di rumah anaknya. 

Selepas tu kami menuju ke rumah Wak Amat pula. Tapi tak singgah sebab ramai tetamu yang baru sampai ke rumahnya. Jadi, kami terus ke rumah Kak Fatimah dan Abang Yusuf pula. Selesai di sini, kami terus balik ke rumah. Suami dan anak2 nak solat Jumaat pula.
Selepas selesai solat Jumaat, barulah kami berkumpul beramai2 di rumah emak abah. Adik-beradik suami ada tujuh orang. Semuanya lelaki. Dan semuanya dah berumahtangga. Saya ada 6 orang adik & abang ipar dan 5 orang biras perempuan. Tak ada biras lelaki. Anak sedara ada 19 orang dan cucu sedara ada seorang.

Selepas bersalam-salaman dan bermaaf-maafan, kami bergerak ke rumah Wak Amat, abang sulung emak. Wak Amat juga sudah terlantar sahaja. Dah kurang daya ingatan, daya penglihatan dan daya pendengaran. Wak Rhu - isteri Wak AMat - tetap setia menjaganya. Kami dijamu dengan ketupat nasi, ketupat palas dan lain2. Errkkk...alhamdulillah. Jamah juga sikit...

Selepas ziarah Wak Amat, kami terus balik. Adik-beradik lain meneruskan ziarah. Kami dah ziarah pagi tadi. Sampai di rumah, kami berkemas barang2 untuk balik ke Chemor pula.

Kami bergerak selepas Maghrib. Sekitar jam 7:45 malam. Ikut waze. Dibawanya ikut jalan dalam. Tak keluar ke Tangkak tapi masuk tol Pagoh. Demi nak mengelakkan dari kesesakan jalanraya, kami follow je waze tu. Alhamdulillah, tak menempuh kesesakan. 

Ikut Jalan Bukit Mor -> Jalan Sri Tanjung -> Jalan Muar - Yong Peng -> Jalan Jeram - Sg Terap -> Jalan Muar - Labis -> Tol Pagoh ke Lebuhraya PLUS. Alhamdulillah. 

KAmi bergerak dengan dua buah kereta. MyKanda, Adik dan saya dalam satu kereta, Ayong dan Abang Ngah dalam satu kereta. Mereka singgah di Sunway, ambil Abang Yang dulu. Mereka sampai di Sunway sekitar jam 10:30 malam.
Bila bergerak dengan lebih daripada sebuah kereta, kena on-kan "live location", baru tahu kita berada di mana. Kemain jauh lagi kami ditinggalkan...
Kami sampai di Ipoh sekitar jam 1:30 pagi. MyKanda ajak singgah McD pulak dulu. Nak makan2 katanya. MyKanda tak boleh makan ayam, so dia order Filet-O-Fish aje. Ala-carte. 
Alhamdulillah. Kami bergabung di sini...! Barulah cukup korum kami - 6 orang.
Alhamdulillah. Jam 2:23 pagi 2 Syawal, kami selamat sampai ke Kg Ulu Chemor...

1 comment:

Barracuda Essen said...

Terimakasih infonya,.. http://bit.ly/2HvCBDq