Sunday, April 19, 2015

Perkhemahan Perdana SKTPP 2015 - Hari Pertama

 Alhamdulillah. Dah selesai pun perkhemahan ni sebenarnya. Selama 3 hari 2 malam di Padang Serbaguna SKTPP. Bermula petang Khamis, 16hb April sehingga tengah hari Sabtu, 18hb April 2015. Adik turut sama dalam perkhemahan kali ini.
Adik pernah sekali je bermalam di sekolah semasa dia menyertai pemilihan untuk kawad kaki sekolah awal2 dulu. Dan Adik tidaklah lasak orangnya. Risau juga bila dia kata nak turut sama dalam perkhemahan ni. Awal tahun hari tu cikgu tak bagi dia join aktiviti yang agak lasak sebab risaukan keadaan kaki dia yang patah dulu tu. Sukan un cikgu masih belum benarkan dia sertai. Tak apalah...demi keselamaan dia juga.
Hari Khamis, 16hb April 2015. Hari pendaftaran perkhemahan. Jam 2:15 petang saya pergi menghantar Adik. Pendaftaran dijalankan di Dewan Warisan dan mengikut unit berunifom masing2. Mereka juga diberikan tag nama mengikut kumpulan masing2. 
Selesai pendaftaran di Dewan Warisan, anak2 di bawa naik ke Dewan Perdana di mana majlis pembukaan akan dijalankan. Tidaj seperti biasa di mana biasanya diadakan majlis penutup dan penyampaian hadiah. Kali ini majlis penutup tak ada sebab Guru Besar dan GPK yang lain tiada di sekolah pada hari terakhir perkhemahan nanti. Majlis telah dirasmiakn oelh Guru Besar SKTPP, Puan Hajjah Mardiana dengan iringan GPK Koko, En Rosli Abu Bakar dan juga GPK1, Puan Hajjah Norlida.
Selesai perasmian, anak2 di bawa turun ke Padang Serbaguna untuk mendirikan khemah masing. Mereka juga membuat pintu gerbang kumpulan dan menghias kawasan perkehamahn mereka. Seronok melihat kegembiraan dan keterujaan anak2 ini. Masing2 menyibukkan diri bersama guru2 unit masing2. Memandangkan Adik di Unit PBSM, saya pun turut menyibukkan diri bersama mereka. Hehehe...
Dalam pada anak2 sibuk dengan pendaftaran, perasmian dan membina khemah2, ada guru2 yang sedang memasak untuk makan malam mereka. Setiap unit berunifom akan mengambil giliran untuk menyediakan makanan untuk anak2 ini. Makan mereka mewah juga. Ada sarapan pagi, minum pagi (10:00 pagi), makan tengah hari, minum petang, makan malam dan supper. 
Perkhemahan ini turut disertai oleh 9 orang pelajar dari SK Perigi Acheh. Mereka terdiri daripada Unit KRS, 6 orang pelajar perempuan dan 3 orang pelajar lelaki.

Sebelah malam ada ceramah oleh Ketua Balai, Balai Polis TPP dan aktiviti Night Walk.
**********