Tuesday, April 14, 2015

Dia Datang Lagi...

 Allahhuakabar! Ingatkan semuanya dah berakhir setelah agak lama dia menyepi. Tapi kisah belum berakhir rupanya. Selepas kali kedua aritu, rasa lega sikit sebab dia lama dah tak datang. Tiba2 dia muncul semula hari ini. Kenapa? Kenapa saya?

Siapa dia???
Dia ialah bekas jiran kami di kejiranan ini yang mengalami tekanan emosi ataupun kerana gangguan lain. Orangnya dulu baik je. Lemah lembut. Ada 3 orang anak. Sangat penyayang orangnya. Kami berjumpa kalau ada majlis2 di kejiranan seperti majlis yaasiin dan lain2 majlis kenduri. Kalau saja2 nak ke rumah dia atau ke rumah jiran lain untuk berbual tu, saya tak pernah buat la. 

Apa cerita sebenarnya???
Ok. Meh sini saya ceritakan. Cerita pasal saya diganggu oleh bekas jiran saya tu. Bukan saya seorang je yang kena. Setahu saya ada 2 orang lagi jiran saya yang kena ganggu. Sebab sebenar kami diganggu...wallahhu'alam. Cara gangguannya pun lain2. Saya kena cara lain, jiran pertama cara lain dan jiran kedua juga cara lain. Saya dah kena 3 kali. Kali ketiga ialah pagi tadi.

Saya mula dengan kes pertama. Once upon a time...suatu masa dulu...saya tak ingat tahun bila tapi yang saya ingat ialah selepas saya berhenti kerja dan mula join kumpulan yaasiinan di kejiranan. Kes ini berlaku pun selepas dia berpindah ke taman perumahan lain yang berhampran juga dengan taman perumahan kami.
Satu hari tu dia datang ke rumah. Saya tak ingat samada saya sendirian di rumah ataupun ada anak2 di rumah. Dia parking mpv dia depan pagar. Dia turun kereta dan terus masuk dalam kawasan pagar rumah. Macam biasa la...bila nampak orang yang kita kenal datang, saya pun bukak la pintu rumah. Tapi gril masih bertutup walaupun tidak berkunci. Ingatkan dia datang nak jalan2 ke...datang bertanya khabar ke...datang ziarah ke. Rupa2nya dia datang sebab nak marahkan saya. Tau apa dia kata??
"Akak kalau nyanyi tu boleh tak jangan kata saya bodoh!". 
Aikkk...bila masa plak aku nyanyi ada sebut nama dia? Boleh pulak dia dengar kalau pun aku nyanyi? Dah le masuk kawasan pagar tak bagi salam. Bila bukak pintu tiba2 dihamburkan dengan ayat sebegitu. Tak terkejut ke dibuatnya? Terus terpaku saya. Tapi sempat juga saya bertanya balik, "Bila masa pulak akak nyanyi?"...walaupun masa tu dia dah berjalan keluar pagar semula dan terus berlalu pergi. 
Adoiiiii...pening kepala hakak!!!

Kes kedua.
Saya dalam rumah. Seorang diri. Pagar tak kunci. Grill tutup. Pintu pun berkunci, berselak dan berantai. Pintu gelongsor (sliding door) terbuka tapi bergril la. Sliding door tu memang selalu dibuka sebab senang nak nampak kat luar. Saya nampak kenderaan Wish kaler grey gelap berhenti depan rumah. Dia turun dan terus masuk. Saya intai / tengok dari tingkap aje. Tingkap...bukan sliding door ya. Dia berdiri di tempat yang sama macam kes pertama. Lebih kurang macam ni la "perbualan" kami hari tu :

Dia : Akak tau tak lagu Open Your Eyes, Maher Zain yang nyanyi?
Saya : Entah...tak tau plak.
Dia : Abang saya tu Datuk tau. Dia la yang hantar saya sambung belajar. Hari2 dia hantar dan jemput saya. Tapi pandai2 pulak orang kata saya ni tukang sapu la, cleaner la, tukang bersih2 la. Akak ada saham besar di Keck Seng kan? Nama akak ada kat senarai tu...Azita Zain tulisnya. Abang saya tu ada saham kat situ. Kenapa nama akak ada di sana? Akak jangan kacau Datuk tu. Dia abang saya. Ada nama2 lain lagi. Akak jangan kacau abang saya.

Haaaaa...apa korang nak kata kalau diserang sebegitu??? Untung la kalau saya ada saham besar kat Keck Seng tu. Kayo den! Den kayo! Tapi apa kaitan antara Keck Seng dan Maher Zain??? Cer kome jawab kejap...

Sejak daripada itu, bertambahlah kefobiaan saya. Saya takut kalau2 dia datang singgah lagi dan memberikan saya berita yang mengejutkan hingga kelu lidah nak berkata2. Setiap kali ada Toyota Wish kaler dark grey lalu je depan rumah, saya jadi takut. Dalam hati mulalah berkata2...Eh...dia ke? Jangan le dia singgah lagi. Jangan le dia buat hal lagi. Seboleh2nya saya tak nak bertembung dengan dia. Kalau saya nampak kenderaan yang sama jenis dan sama kaler, mesti saya cepat2 melarikan diri. Kalau saya di dalam kawasan pagar rumah, saya terus masuk rumah. Kalau tengah sidai kain ataupun tengah buat apa2, mesti saya berhenti dan terus masuk rumah. Pernah sekali yang bertembung dengan dia di Econsave. Memang tak boleh nak elak. Dia dengan suami dan anaknya. Saya dengan suami je. Bila saya nampak je dia, saya nak undur dari lorong tu dah. Saya berbisik dengan suami pasal dia. Suami saya kata buat biasa je. Adoiiii...dalam hati punyalah kecut! Jalan juga la di lorong yang sama. Mereka dari hujung sana, kami dari hujung sini. Kami tegur juga suaminya tapi dia masam je muka. Jeling kami pun tidak. Macam tak kenal je. Dalam hati berkata Alhamdulillah. Risau juga dia kata entah apa2 nanti. Selepas melepasi mereka...saya menarik nafas lega. Alhamdulillah!!! 
Saya dah kata dengan suami, kalau dia ganggu lagi saya untuk kali ketiga, saya akan buat repot polis. Kali pertama dan kedua memang dia tidak mendatangkan sebarang kecederaan. Tapi dia dan mengganggu hidup saya. Sebagai langkah berjaga2, saya akan buat repot polis kalau dia ganggu lagi. Dalam ramai2 jiran di kejiranan kami, kenapa saya yang dia pilih? Saya bukan le baik sangat dengan dia pun. Sekadar sebagai jiran je. Bukannya pernah ber-huh hah beriya2 pun dengan dia. Dia lebih rapat dengan beberapa orang lain jiran tapi bukan saya. Sebab saya hanya join kumpulan yaasiinan di kejiranan kami selepas saya berhenti kerja. Saya mengenali dia kejap je berbanding dengan jiran2 yang lain.

Kes ketiga. Pagi tadi. Sekitar jam 10:10 pagi. Saya baru habis siram pokok2. Saya tengah membelek pokok bunga raya yang ada masalah sikit. Sambil2 tu saya berbual dengan anak jiran sebelah yang balik cuti mid sem. Tiba2 ada Wish kaler dark grey berhenti depan rumah. Masa tu anak jiran tu dah masuk ke dalam rumah. Tinggal saya sorang kat luar. Saya dah tergamam bila nampak kereta dia. Saya dah tercegat je di situ. Dia turun kereta sambil pegang sehelai kertas. Saya cuba menenangkan diri. Dia berjalan menghampiri pagar dengan muka masam lebih masam dari buah yang paling masam. Buah apa ya? Kaki saya pulak macam terpaku je kat tanah tu...tak bergerak...berdiri tegak je. Sambil berkata "Nak akak...ada orang bagi", dia hulurkan tangan masuk melalui celah pagar dan meletakkan kertas tersebut di atas pokok bunga vinca yang paling hampir dengan pagar tu. Lepas tu dia terus memandu pergi. Bila dia dah pergi, baru saya meninjau2 kertas tersebut. Sayaa mbil kertas tu dan belek2 apa kebenda yang ditulis. Tak faham saya apa yang dia tulis sebenarnya. Saya gantung dulu kertas tu kat ampaian. Saya sidai baju sekolah Adik yang saya dah basuh 3 pasang. Lepas tu baru saya ambil kertas tu dan masuk rumah. Dan baru saya baca apa yang tertulis.
Korang faham tak apa yang dia tulis??? Saya cuma boleh faham ayat terakhir tu je... 
Allahhuakbar! Start dari saya baca kertas ni sampai ke tengah hari, pening kepala memikirkan apakah masalahnya antara dia dan saya. Lepas baca kertas tu, saya wassap suami. Bagitau dia pasal kunjungan yang tak diundang tu. Saya kata saya takut. Saya fobia. Tengah hari tadi saya telefon suami dia. Bagi tau pasal isterinya yang mengganggu saya. Saya dinasihatkan oleh suaminya untuk "buat tak reti je" kalau dia datang kacau lagi. Jangan ambil kisah pasal apa2 yang isterinya cakap. 

Selepas hantar Adik ke sekolah agama petang tadi, saya terus ke Balai Polis. Saya dah buat laporan tentang dia. Demi keselamatan saya dan keluarga saya. Tanpa ada tujuan lain. Sebab saya faham keadaan dia macam mana...emosi tak stabil. Cuma saya takut kalau2 masa emosi dia tak stabil tu dia buat macam2 pada saya dan keluarga saya. At least saya dah buat laporan polis. Polis yang terima laporan saya tu pun pening gak...

Wallahhu'alam. Moga kami sekeluarga dilindungi olehNYA dari sebarang musibah.

7 comments:

Wani said...

ya Allah gerun jugak kes2 macam2 ni .. kita x der kaitan dengan die pun ..macam die pulak nak beria2.. tapi itulah bila orang sakit meental ni x leh nak jangka apa yg die akan buat..mudah2an sentiasa dalam perlindungan Allah.. cam terlebih stress ke orang tu.. ??

ilahjy said...

Payah mcm ni ita.. buat solat hajat ramai2 yg tetlibat mohon tuhan tutup pintu hatinya dr dtg lg dan buat benda x elok....kes kak lain.mkes klrga ipar kacau herta kami... depa x tau ada perintah mkmh dah...

Gee® said...

Ya Allah... macam2 perangai manusia atas dunia ni... takut dibuatnya... bykkn doa ye Ita... insyaAllah

Azita Zain said...

Wani :
Yang membaca dah gerun apatah lagi yang berdepan dengannya. Cuba bertenang diri bila berdepan dgn dia. Moga dia diberikan kesembuhan dan back to normal macam dulu2...

Azita Zain said...

Kak Ilahjy :
Kami semua mendoakan moga dia diberikan kesembuhan dan kembali normal seperti dulu. Berdepan dgn dia memang cemas rasanya tapi saya cuba bertenang. In shaa Allah...

Azita Zain said...

Gee :
In shaa Allah. Ya lah...1000 manusia 1000 ragam berbeza.

mamazieza said...

Semuga Azita dilindungi Allah.. take care