Friday, February 18, 2011

Kepenatan

Penat...

Memang penat sebab kena berulang-alik menghantar dan menjemput anak2 ke sekolah, ke pusat tuisyen, ke tempat mengaji, dan jugak ke tempat2 lain...
Dah rasa macam mak supir pun ada...
Tapi disebabkan oleh tanggungjawab...buat jugalah...
Bila dah berulang-alik sesaja tu...dah tentunyalah penat...


Aku ingat lagi...
Darjah 1 dan Darjah 2 dulu aku ke sekolah berjalan kaki. Jarak antara rumah dan sekolah lebih kurang 2km...
Balik dari sekolah dah tentunyalah penat...

Darjah 4 sampai Darjah 6 pulak, aku ke sekolah naik basikal...
Seawal jam 6:30 pagi dah mula mengayuh basikal. Waktu tu, walaupun dah jam 6:30 pagi tapi masih gelap...
Balik dari sekolah, dah tentunyalah penat...

Tingkatan 1 sampai Tingkatan 3, pun ke sekolah naik basikal jugak...
Masa tu sekolah menengah tak ada kat kampung...
Sekarang ni pun masih belum ada sekolah menengah kat kampung aku tu...
Berbasikal ke sekolah mengambil masa lebih kurang 30 ~ 40 minit...ikut keadaan...
Balik dari sekolah, dah tentunyalah penat...

Masa peperiksaan SRP (Sijil Rendah Pelajaran...sekarang ni dipanggil PMR), aku dapat result bagus...
Dapat masuk aliran Sains...
Kena pindah sekolah ke bandar Ipoh...
Sekolah Menengah Raja Chulan, Jalan Dairy...
Berdepan dengan RTM Ipoh, sebelah Maktab Perguruan Ipoh...
Aku tinggal kat Asrama Risda di Jalan Thompson...
Kat sebelah Ipoh Turf Club...bersebelahan jugak dengan Istana...(lupalah nama istana tu...)
Arwah abah hantar basikal dari kampung
Aku bonceng motor arwah abah, abang aku kayuh basikal tu dari Chemor ke Ipoh...
Bayangkan betapa jauhnya abang aku mengayuh basikal tu...
Dah tentunyalah dia penat...

Dari asrama ke sekolah, kami berbasikal beramai2...
Nasib baik di kiri dan kanan jalan penuh dengan pokok2 rendang...sejuk le sikit...
Tapi kalau kena hari tu panas terik...
Balik dari sekolah, dah tentunyalah penat...

Habis Tingkatan 5, aku duduk kat Tingkatan 6 kejap...
1st batch aku tak dapat, 2nd batch baru dapat panggilan dari ITM (sekarang UiTM...) Shah Alam...
Alhamdulillah...
Pun aku duduk kat asrama jugak...
Tapi kali ini tidaklah abang aku pergi hantar basikal dari Chemor sampai ke Shah Alam pulak...
Melampau kalau cam gitu...kan?

Tak naik basikal...aku naik apa pulak?
Naik apanya? Jalan kaki ajelah...!
Dengan keadaan mukabuminya (cewahhh...) yang berbukit2 dan bangunan yang tinggi2...
Memang le penat....

Abis UiTM, aku jadi cikgu sementara di SK St Gabriel, dekat dgn Taman Maluri tu...
Aku mengajar komputer...
Dah grad dalam bidang itu...mengajar benda alah tu la...
Duduk kat Flat Sri Sabah di Cheras, akt tingkat palinggggg tinggi sekali...
Rasa2nya aku kena naik tangga ke hingga ke tingkat paling atas tu?
Issshhh...idak aihhhh...aku naik lif ler...
Tapi kalau terpaksa menunggu giliran untuk naik lif tu...
Memang le penat...

Lepas itu aku terima tawaran daripada JPA untuk melanjutkan pelajaran ke Korea Selatan
Kena belajar bahasa Korea selama setahun secara intensif di Wisma Belia, Jalan Syed Putra
Kelasnya dari pagi sampailah ke petang
Dari zero knowledge pasal bahasa Korea
Belajar macam budak tadika
Mengenal setiap satu hurufnya
Belajar menyebut dan menulis
Menulis dalam buku latihan Matematik yang berkotak besar2 tu
Memang ler macam budak tadika
Dan memang le sangat2 penat...otak dan badan...

Habis setahun belajar bahasa, aku terbang ke Korea Selatan
Masa tu musim sejuk
Banyak salji turun
Memutih jer di sekitar lapangan terbang
Masa tu international airport masih di Seoul...Kimpo International Airport
Penerbangan dari Kuala Lumpur transit di Kota Kinabalu
Tak pernah naik kapalterbang
Memang ler penat sesangat bila sampai di sana...

Kehidupan di sana 100% berbeza dengan di tanahair sendiri
Paling susah nak menyesuaikan diri dengan makanannya
Memang susah jugak nak dapat yang halal
Nasib baik ada kedai2 orang Islam
Nasib baik juga senior2 semua baik2 hati belaka
Kalau rasa2 teringin nak makan masakan Malaysia
Pergilah ngendeng ke rumah senior2...
Haaaa...yang ni tak penat sangat
Sebab dapat makan...

Banyak lagi cerita aku yang kepenatan
Tapi yang aku nak tunjukkan di sini ialah yang ini...



 Ini situasi semalam...
Masa tengah menyiapkan kerja sekolah
Pensil warna masih di tangan
Sedang mewarna gambar tu
Tiba2 je pergerakan tangannya terhenti
Rupa2nya dah terlelap....
Kepenatan....

Close-up sikit...
Memang dalam kepenatan...

5 comments:

roslaini saad said...

OOO..tak tak sangka sungguh Azita ex student Raja Chulan...saya guru di Raja Chulan, sekarang..
tahun berapa yer..sebab masa kakak saya duduk di asrama dulu tahun 1976..asramanya dekat je dengan sekolah..asrama yang ada sekarang..

Azita Zain said...

Roslaini :
Akak bersekolah di sana tahun 83 ~ 85...

AbbotCottage said...

sedey baca kesah ko Kak Ita..det belanja je ko tak sebut, ad alam tujoposen? aku baca kesah ko tu, mcm aku baca majalah Gila-Gila dulu-dulu. Menghiburkan empedu aku, tapi ada sedeynya gak...tka per, kepenatan ko terbayar dah sekarang ni. Ape-ape pun, kita ronjangggggg kita ronjangggg!!!!

Azita Zain said...

Abot :
kalau nak citer kisah tujoplosen tu...boleh buat novel dah! jadinya...akak shortcut kan jer...hehehe

Yan said...

hee..hee.. sama macam anak yang kecik tu..tgk2 dah tido..