Tuesday, August 14, 2018

Jom Belajar Melorek Cistat!

Assalamualaikum. Jom belajar cara nak melorek cistat cara saya. Saya tak ada buat yang fancy2 ya. Saya cuma buat yang klasik je...


Mula-mula, susun dan atur tart crust ke dalam loyang pembakar. Lepas itu picitkan filling yang anda suka. Dalam video di atas tu, saya gunakan filling blueberry. Masukkan filling ke dalam piping bag. Senang nak picit ke dalam crust. Hujung piping bag tu potong sikit.



Lepas tu picitkan adunan krimcis ke atas filling tadi. Picit sampai penuh hingga ke bahagian tepi crust. Pastikan adunan krimcis tidak terlalu cair untuk dapatkan cistat yang membukit.


Inilah cara saya "mencalit" di atas adunan krimcis. Dulu2, saya gunakan pengcungkil gigi ataupun lidi sate untuk mencalit. Kena calit satu per satu garisan. Untuk memudahkan kerja, saya gunakan garfu mini bergigi tiga. Sekali calit je dah siap tiga garis. Senangkan!


Langkah terakhir ialah mencorakkannya / meloreknya. Itulah cara saya. Selama saya membuat cistat, inilah paten saya ataupun sekadar "C" sahaja tanpa ekor.

Semoga ianya bermanfaat untuk semua.

No comments: