Tuesday, April 8, 2014

3 Majlis Serentak Dan Berita Sedih

 Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada hari Ahad yang lepas, telah berlangsung 3 majlis serentak di Sekolah Agama Taman Pasir Putih (SATPP). Majlis Sambutan Maulidur Rasul SAW, Mesyuarat Agung Badan Kebajikan Kali Ke-2 dan juga Anugerah Kecemerlangan Pelajar 2013.

Perarakan Maulidur Rasul bermula seawal jam 7:15 pagi. Program mendapat kerjasama daripada pihak polis yang memabantu mengawal lalulintas. Sebahagian daripada jalanraya ditutup untuk perarakan tersebut. Daripada pintu pagar sekolah, mereka membelok ke kiri hingga ke simpang pertama dan membuat pusingan-U di situ. Dari situ mereka berarak sambil berselawat dengan iringan paluan kompang hinggalah ke simpang tiga yang menghala ke Jalan Selayang. Dari situ mereka memasuki Jalan Selasih 1 hinggalah ke hujung jalan sebelum keluar semula ke jalanraya berhampiran taman permainan dan kembali semula ke kawasan sekolah. Berpeluh jugaklah. Hubby saya pergi seawal jam 7:20 pagi. Tapi tiada ibubapa yang menyertai perarakan tersebut. Jadinya hubby saya cuma berdiri je di susur menunggu bas dan memerhatikan perarakan tersebut. Gambar2 ni pun cuma hubby snap menggunakan handphone saja.
 Selepas murid2 bergerak masuk ke kawasan sekolah, hubby balik semula ke rumah. Kemudian kami keluar bersarapan dahulu sebelum kembali semula ke sekolah untuk majlis seterusnya. Sebelum tu kena daftar nama ibu dan bapa dulu di kaunter pendaftaran.
 
 Ayong dan Abang Ngah...
Tak banyak snap gambar hari tu sebab macam tak ada mood. Tujuan pun sebab nak tengok Adik menerima anugerah. Adik dapat tempat kedua dalam kelas dia tahun lepas. Semasa Mesyuarat Badan Kebajikan berlangsung, murid2 yang bakal menerima anugerah ditempatkan di bahagian belakang dewan mengikut kelas masing2. Macam2 kerenah mereka sementara menanti majlis anugerah.

Semasa mesyuarat sedang berlangsung, saya menerima panggilan daripada emak di kampung. Kata emak, bapa saudara saya - abang sulung emak - sedang nazak di hospital. Pak We dimasukkan ke hospital pada hari Jumaat lepas, sekitar jam 3:00 pagi kerana tidak sedarkan diri. Pak We memang ada penyakit dan memang duduk di atas kerusi roda je...sukar untuk berjalan sebab sakit bahagian kaki. Dalam sekitar jam 11:50 pagi, saya menerima panggilan pula daripada adik saya menyatakan bahawa Pak We dah pergi meninggalkan kami. Qaluinnalillahhiwainnailaihirojiun. Daripada DIA kita datang, kepada DIA jua kita kembali. Al-Fatihah untuk arwah Pak We. Selepas mendapat berita tersebut, saya mengajak hubby balik ke kampung. Dalam masa yang sama saya menghubungi sepupu saya yang juga tinggal di P.Gudang dan dia juga nak ikut balik kampung bersama kami. Kami meninggalkan majlis di SATPP semasa ceramah Maulidur Rasul oleh Pegawai Pendidikan Agama Daerah JB, Tuan Haji Mohd Fauzi bin Arshad sedang berjalan. Selepas menyiapkan bekalan yang perlu, kami terus bertolak balik ke kampung. YaAllah...selamtkanlah perjalanan kami.
Alhamdulillah. Kami selamat sampai ke kampung pada waktu Maghrib. Hubby dan saya bergilir2 memandu. Hubby memandu dari P.Gudang hingga ke R&R Pagoh. Di situ kami bertukar memandu dan saya memandu hingga ke R&R Dengkil. Selepas menjamu selera sekitar jam 3:30 petang di situ, kami meneruskan pemanduan. Hubby memandu hingga ke Hentian Tanjung Malim. Di situ sekali lagi kami bertukar memandu dan saya memandu hingga ke kampung. Alhamdulillah. 

No comments: