Thursday, April 29, 2021

Juada Berbuka 13 - 16 Ramadhan 1422H

Menu Berbuka 13 Ramadhan 1442H | 25.04.2021 | AHAD
Hari ni meriah juadah berbuka kami. MyKanda beli ikan merah, minta masakkan sup. Ayong dan Haziq ke Bazaar Ramadhan. Deme beli kuih2 dan rojak asma. MyKanda pulak dah terpecahkan 4 biji telur. So saya buat tauhu telur kukus. Mempelam harumanis yang dibeli daripada kawan di Perlis, saya kopek dua biji. Bubur lambuk 2 bekas tu pula dihantar oleh KakG dan Rai dari Selasih Pulau. Alhamdulillah...
Menu Berbuka 14 Ramadhan 1442H | 26.04.2021 | ISNIN
Berbuka hari ini cuma kuks pau ayam. Kukus semula lebihan nasi putih semalam. Panaskan baki sup ikan dan "make over" bubur lambuk semalam. Alhamdulillah...
Menu Berbuka 15 Ramadhan 1442H | 27.04.2021 | SELASA
Semalam dah macam teringin nak makan sanwic telur tapi tak ada rotinya. Bali kelas tadi, singgah KHJ, beli roti, ikan dan sayur sikit. Saya buat sanwic telur, goreng ikan kembung dan goreng sayur pak choy. Selepas Asar, sampai pula gulai lemak pisang lilin dan pau pemberian Kak Jah.  Alhamdulillah...
Menu Berbuka 16 Ramadhan 1442H | 28.04.2021 | RABU
Jenuh fikir nak masak apa hari ini. Masak pun, berapa nak makan AbangNgah dan saya. MyKanda lalu je makannya. Akhirnya, masak bihun goreng aje. Masa tengah menumis, Shidah telefon nak hantar makanan. Tapi disebabkan tumisan dalam kuali atas dapur, makanya minta Shidah letakkan aje atas tembok pagar. Selesai menggoreng bihun, AbangNgah balik dari kerja. Minta dia ambilkan makanan yang di atas tembok pagar tadi. Bila dia letak atas meja, serta merta teringat! Allahuakbar! Betul terlupa pasal makanan ini.
Hari ini giliran kariah kami di Selayang 10, 12 & 13 menyumbangkan judah berbuka puasa ke Masjid Jamek Taman Pasir Putih (Masjid Hijau). Jadinya, saya pun menyelit 3 pek untuk kami berbuka. Set nasi jagung dan kuih2. Daripada 3 pek nasi tu, MyKanda je makan nasi masa berbuka. AbangNgah dan saya makan bihun goreng dan kuih2 je. Alhamdulillah...


No comments: