Saturday, January 7, 2017

Projek Menyampul Buku Teks Dan Buku Tulis

5hb Januari 2017. Khamis.
 Malam tu Adik buat kerja sekolah. Boleh tahan juga banyaknya kerja sekolah dia. Sains, Sejarah dan TMK. Penat2 buat kerja sekolah, dia rehat kejap. Tengok TV. Lepas tu sambung semula. Dalam masa yang sama, saya menampal nama pada buku2. Esok la baru nak sampul. Nama yang dah dipirint pun tak cukup. Mata dah mengantuk. Adik masih membaca buku teks Sainsnya. Sambil tu dia menerangkan apa yang dia baca. Saya dah dengar tak dengar je dah sebab dah berulang kali menguap. Ajak dia tidur, dia tak ngantuk lagi katanya. Alahai Adik...sambung esok je la ye!

6hb Januari 2017. Jumaat.
Pagi Jumaat dah mula sibuk mengadap desktop. Printkan nama Adik. Buatkan jadual waktu sekolah. Ini memang kerja saya pada setiap awal tahun persekolahan. Sejak dari zaman Ayong mula sekolah dulu lagi. Samalah juga dengan kerja2 menyampul buku2 teks. Ada je jual sampul buku teks yg dah siap tu tapi selalunya ada je yang tak kena. Tak cukup lebar la...kecik la...susah nak dapat yang betul2 sama saiz dengan buku teks. Itu sebab saya sampul sendiri je. Beli plastik yang jenis emboss tu. Masa anak2 semua sekolah dulu, jenuh jugak la nak menghabiskan proses menyampul. Buku teks banyak pulak tu.

Tahun ni ingatkan Adik dah boleh menyampul sendiri. Rupa2nya dia bawak semua buku teks dan buku tulis balik untuk disampul dan ditampal nama. Dah print nama tu, kena gunting plak dulu. Lepas tu baru ditampal pada buku2 teks dan buku2 tulis. Selepas tu barulah disampul. Adik pulak sibuk dengan kerja sekolahnya.
Jadual ni print 3 salinan. 1 untuk dia, 2 lagi utk kawan dia.

1 comment:

adda syuhada said...

mak aiii...byknya....sy baru settle....nasib baik baru sorg yg sekolah...