Tuesday, September 6, 2016

UPSR 2016 - Hari Kedua - Bahasa Inggeris

 Hari ini merupakan hari kedua peperiksaan UPSR 2016. 6hb September 2016, hari Selasa. Hari ini subjek Bahasa Inggeris - Pemahaman dan Penulisan. Seperti semalam, seawal jam 7:00 pagi kami dah sampai ke sekolah. Terus berkumpul di Dewan Warisan. Murid2 diberikan sarapan air teh dan roti. Ada juga murid2 yang menerima bantuan susu kotak. Dan guru2 amat menyantuni anak2 didik mereka. Anak2 yang kurang sihat diberikan perhatian yang sepatutnya. Hari ini ada seorang anak yang tidak sihat. Dia telah diasingkan di bilik berasingan semasa peperiksaan dijalankan dan dijaga oleh seorang pengawas peperiksaan.
 Di saat2 akhir untuk menghadapi peperiksaan ini, guru2 hanya mengingatkan anak2 murid perkara2 penting yang perlu dibuat semasa menjawab soalan2 peperiksaan. Juga kata2 peransang daripada mereka akan memberikan impak kepada anak2 murid ini. Lebih2 lagi kepada anak2 murid dari kelas bawah. Mereka amat memerlukan sokongan daripada guru2 dan ibubapa. 
 Taklimat pagi ini disampaikan oleh Madam Mumtaz. Beliau merupakan seorang guru yang amat tegas dan juga digeruni oleh sesetengah anak murid. Tapi pagi ini beliau bertutur dalam nada yang amat menyentuh hati. Semoga anak2 yang mendengarnya turut terkesan dengan segala ucapan, kata2 sokongan serta tips2 terakhir daripada beliau sebelum anak2 ini masuk ke dalam dewan peperiksaan.
 Seperti semalam, bacaan doa dipimpin oleh Ustaz Zainal. Anak2, guru2 serta ibubapa sama2 menadah tangan dan mengaminkan doa2 yang dipanjatkan oleh Ustaz Zainal. Lailahaillaanta subhanaka innikuntuminazzolimin...
 Jam 7:55 pagi, amak2 digerakkan untuk masuk ke dalam dewan2 peperiksaan. Dimulakan dengan anak2 di Bilik 3 kerana bilik peperiksaan mereka berada di tingkat 3. Tuan Guru Besar turut sama2 mengiringi mereka. Pergerakan ke dewan2 peperiksaan dijalankan serentak melalui 3 arah yang berbeza. 
Adik berada dalam kumpulan Bilik 3 yang dijalankan di kelas 6 Bijak.

No comments: