Tuesday, August 5, 2014

Kunjungan Adik Di Raya Ke-4

 Hari Khamis. Hari raya ke-4. Menerima kunjungan adik saya yang tinggal di Putrajaya. Anak ke-5 daripada 8 orang adik-beradik kami. Tahun ini giliran dia beraya di kampung kami di Chemor bersama emak dan adik-beradik yang lain. Saya je yang tak balik tahun ni. Selepas beraya di Chemor, mereka balik beraya di Felda Penggeli Timur pula. Rumah mentua.
 Sepatutnya saya balik beraya di Chemor pada hari raya kedua. Hubby dah rancang sebelum raya hari tu. Tahun ni hubby dapat bercuti lama. Itu yang dia rancang nak balik ke Chemor juga. Lagipun kami tidak balik dalam bulan Ramadhan. So...sukanya saya sebab in shaa Allah dapat beraya dengan emak. Tapi perancangan DIA paling sempurna. Disebabkan kereta ada masalah, perancangan kami untuk balik ke Chemor terpaksa dibatalkan. Jadi, hari Rabu raya ke-3 kami balik ke Pasir Gudang. Pada mulanya kawam hubby kata bengkel kereta akan buka pada hari Khamis. Dah sampai Pasir Gudang, kawan hubby kata hari Isnin baru buka bengkel. Untuk perjalanan jarak dekat, in shaa Allah kereta tu boleh jalan lagi. Tapi untuk perjalanan jauh, tak berani. Itupun kena bekal ir banyak2 dan kena selalu topup air kat bahagian enjin. 
 Adik saya datang pada hari Khamis. Raya keempat. Saya masak Mee Kari dan Kek Cokelat Kukus Lapis Cheese aje. Itu je yang sempat. Yang lain2 tu cuma biskut raya tunjuk2 je.
 Adik saya datang bersama kiriman dari kampung. Sebenarnya saya dah tempah 6 batang lemang dan kuih semperit enak emak. Konon2nya balik kampung nanti nak menikmati sepenuhnya. Sebab tak jadi balik kampung, emak kirim pada adik je. Alhamdulillah, dapat makan kuih2 raya emak dan juga lemang jagung dan lemang biasa. Mula2 makan dengan gula je sebab belum masak rendang. Nest day baru masak rendang.
 Inilah adik saya, Rosrizal Mohd Zain dan isterinya, Maziah Sadik.
 Dua orang sebeleh kanan tu anak saudara saya, yang kiri tu sepupu mereka. 
Selepas makan, diorang main Saidina.
 Kata Maksu mereka ni GBR. GENG BUDAK RABUN. Sebab semuanya berkacamata. 
 Mee Kari Bonda
Kek Cokelat Kukus Lapis Cheese
Lemang Jagung dan Rendang

1 comment:

nasa mulia said...

salam kenal & selamat hari raya...mee kari tu nampak sedap